BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub
Vasútmodellező és Vasútbarát Klub

TT MAGYAR MODULSZABVÁNY

„TT”, 1:120-as méretarányú modul terepasztal építéséhez

1. BEVEZETÉS
A modulterepasztalok problémamentes összekapcsolása és együttes üzemeltetése érdekében készült ez a leírás. A szabvány nélkülözhetetlen a fenti célok érdekében, betartása kötelező az azt elfogadó klubok és tagjaik részére.
A modul lehetőségekhez képest legrészletesebben, élethűen kidolgozott terepasztalrészlet. A csatlakozó felület alakja, mérete, az összekötésre használt elemek, a villamos csatlakozók, és a vasúti pálya helye az alábbi szabványban rögzített.
A modulokon elsősorban magyar vasút témaköréből választott állomás, vasút üzemi berendezés, vagy nyíltvonali részletet modellezzünk. A fantázia szerint készült elemeken is törekedni kell a magyar vasúti jelleg megtartására.

2. A MODULASZTAL:

2.1 A modulok összeépíthetőségének jelölése:
Fajtái: nyíltvonali modulok és üzemi modulok (amelyek állomásokat, elágazásokat vagy azok részegységeit tartalmazzák).
A modul kezelőszemélyzet felőli oldalát északi oldalnak (É), a közönség felőli oldalát déli oldalnak (D) nevezzük.
A vasúti pálya sínszálait is (kétvágányú pálya esetén a vágányokat is) ezen elv szerint különböztetjük meg.
Ha a modul forgalmi és villamos bekötés szempontjából is megfordítható, akkor azt "kétoldalas modulnak" (É/D) nevezzük, ilyenkor külön megjelölés nem szükséges.
Gyakorlati okokból a nyíltvonali modulokat, illetve a vonali elágazást, deltavágányt, fordító hurkot tartalmazó üzemi modulokat kétoldalasra kell készíteni.
A nem „kétoldalas” modulok csatlakozó felületén „É”, „D” betű jelölést egyértelműen alkalmazni kell.

2.2. Asztal- és vágányanyag, kitérők:
A modulasztal anyaga vetemedésmentes anyagból készült keret.
A vágányanyag a NEM szabvány szerinti profilsín.
A kitérők maximum 15° -ak lehetnek, állítóműveik terepszint alattiak legyenek.

2.3. A modulok és a rajtuk futó pálya paraméterei:
A modulasztal szélességére a csatlakozófelület paraméterein kívül nincs megkötés (lásd 2.8-as pont).
Az egyenes modulelemek hossza 500mm vagy 500mm egész számú többszöröse.
A legkisebb alkalmazható ívsugár üzemi részen, alagútban, iparvágányokon rmin=310 mm, a forgalom által használt részeken rmin=600 mm. Az itt közölt „r” értékek mind a nyílt- mind az üzemi modulokon betartandók.
Az íves modulelemekhez tartozó ívközépponti szögek: 15°, 30°, 45°, 60°, 90°.

2.4 Állomási vágányok hasznos hossza, nyíltvonalak legkisebb távolsága:
Az állomási vonatfogadó vágányok használható hossza legalább 1500 mm.
A bejárati jelzők szakaszainak minimum 300 mm hosszúnak kell lennie.

2.5 A pálya méretezett helye, csatlakozása:
A sínkorona magassága a töltéssel együtt a modul felső élétől 8 mm kell, hogy legyen. A modul felső élének a padlószinttől 1000 mm-re kell lennie. A síneket a modul széléig kell kivezetni.

2.6 Kötőelemek és modullábak, azok állíthatósága:
A modulok egymáshoz kötéséhez 8 mm-es furatokban M6-as csavarokat, nagy átmérőjű alátéteket és szárnyas anyákat alkalmazzunk.
Moduloknál legalább egy pár, vég, vagy forduló moduloknál két pár lábat kell felszerelni, úgy, hogy azok önállóan is megálljanak. A láb állíthatósága: +/- 30 mm.

2.7 Felsővezeték paraméterei:
Az első felsővezeték-tartó oszlopot a csatlakozó felülettől 125mm-re kell elhelyezni, a munkavezeték magasságát a 2.11-es pont űrszelvényrajzai alapján kell kiszerkeszteni.

2.8 A modul szabványos csatlakozó felületének méretezett rajza:

Modul csatlakozási felület (egyvágányú pálya):

Modul csatlakozási felület (kétvágányú pálya):


2.9 Kétvágányú modul:
A kétvágányú pálya esetén a vágányokat a modul közepéhez képest szimmetrikusan kell elhelyezni. A vágánytengely távolságnak egyenes és íves (600 mm-es íveknél) moduloknál egyaránt 44 mm-nek kell lennie.
Egyvágányú csatlakozás biztosításához a vágányokat egyesítő csatlakozóelemeket (2db), vagy erre alkalmas állomás (1db)+vágányokat egyesítő csatlakozóelemet (1db) kell készíteni.

2.10 Az űrszelvény (egyenes és íves pályán), és alagútszelvény méretezett rajzai:

Egyenes pálya űrszelvénye:


 
Íves pálya űrszelvénye:

2.11. Felsővezeték:

3. VILLAMOSSÁG

3.1. Alapelvek
Vontatófeszültség: Umax=12V DC
Kiszolgáló üzemi berendezések feszültsége: Umax=16V AC / DC
 A modulokon csak az érintésvédelmi előírásoknak megfelelő feszültség-forrás használható!
 Az erősáramú hozzávezetés a mindenkori érintésvédelmi szabványoknak feleljen meg!
Az állomás végénél a csatlakozási felület közelében kell elhelyezni a nyíltvonali modulok táplálásának csatlakozását. Itt a következő csatlakozási pontokat kell kiépíteni:
 Pálya betáplálás „É”
 Pálya betáplálás „D”
 Kétvágányú pályánál négy csatlakozási pontot, É-i vágány betáplálás „É” és „D”, illetve D-i vágány betáplálás „É” és „D”.
 Azok a modulépítők, akik később digitális üzemre is alkalmassá tehető modult építenének, biztosítsák a sínszálak gyors, egyszerű összekapcsolását egyetlen vezetőszállá.

3.2. Vezetékek, csatlakozók:
Az állomási és vontatási telep, iparvágány, nyílt vonal vágányaira, vágány szakaszaira a táp vezetéknek minimum 0.75 mm² keresztmetszetűnek kell lennie.
Az állomási és vontatási telep nyíltvonali betáplálását, illetve a nyílt vonali modulok alját banándugó aljakkal kell ellátni, az „É” oldalon fekete (közös), a „D” oldalon piros színnel.
A modulok minden csatlakozó felületénél 200 mm hosszú csatlakozó kábelt kell kiépíteni, sorolható (egymásba is dugható) banándugóval ellátott dupla vezetékkel (a banándugók színazonosak) a sínszálak táplálására.
A modulok összeállításakor a csatlakozó vezetékeket a modulok végén kivágott Ø65 mm-s furatokon kell átvezetni.

3.3. A nyílt vonal táplálása, vezérlése:
A nyíltvonali moduloknál csak a pálya betáplálási csatlakozási pontokat kell kiépíteni. A 16V-os csatlakozási- és további csatlakozási pont csak abban az esetben kell, ha a modulon ezt a betáplálást igénylő tartozék van. (térvilágítás, sorompó, jelző, vízimalom stb.)
Pálya elágazás, delta vágány, egyéb tartozékok táplálására, vezérlésére, két megoldás lehet:
1. Saját áramforrás, legközelebbi dugaszolóaljzat felől külön hosszabbító kábelen.
2. A legközelebbi állomásról külön gyengeáramú kábelen tápellátás és vezérlés.
Ezekről az építőnek kell gondoskodni.

4.HIVATKOZOTT SZABVÁNYOK       
A modulok építésénél az alábbi szabványok, előírásait kell betartani:
NEM 102; NEM 103; NEM 105; NEM 120; NEM 201; NEM 310; NEM 311

6. IMPRESSZUM:
Ezen szabvány kidolgozásában részt vevő klubok és magánszemélyek, valamint elérhetőségeik:

  • BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub (Klubvezető: Letenyei Tamás)
    Cím: 8202 Veszprém, Jutasi út 34, Pf: 713
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Győri Vasútmodellező Klub (Klubvezető: Bulkai Lajos)
    Cím: 9021 Győr, Gyermekek Háza, Aradi vértanúk útja 23
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Szekszárdi Vasútmodellező Klub (Klubvezető: Szitkovits Sándor)
    Cím: 7100 Szekszárd, Kecskés Ferenc utca 6/b
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • „Pécsi Gyors” Vasútmodellező Klub (Klubvezető: Lukács Ernő)
    Cím: 7628 Pécs Krúdy Gyula u. 7
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • LMK Vasútmodellező Gyermek és Ifjúsági Szakkör (Szakkörvezető: Pataki László)
    Cím: 1139 Budapest, Rozsnyai utca 3.
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • ALOE Vasútmodellező Klub (Horváth Gergő)
    Cím: 1082 Budapest, Futó utca 3.
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Vasúttörténeti Alapítvány, Vasútmodellező Baráti Kör (Klubvezető: Lőcsei Dezső)
    Cím: 6720 Szeged, Tisza Lajos krt. 28-30.
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Modell és Makett Klub (Vezető: Szabó József)
    Balassi Bálint Megyei Könyvtár Salgótarján
    Cím: Szabó József 3070 Bátonyterenye, Juhász Gyula u. 23.
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub (Klubvezető: Gombos István)
    Cím: 2112 Veresegyház, Kökény utca 42.
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Magyar Vasútmodellezők és Vasútbarátok Országos Egyesülete (Elnök: dr. Csiba József)
    Cím: 1146 Budapest, Városligeti krt. 11. (1394 Budapest, Pf.:376)
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Czéh György
    Cím: 1098 Budapest, Dési Huber u. 19
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Batsányi János Művelődési Központ (Németh Ferenc)
    Cím: 8300 Tapolca, Vasút utca 3.
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

MELLÉKLETEK:

1. AJÁNLÁS.

A „TT”, 1:120-es méretarányú modul terepasztal építéséhez.

A modulokon magyar vasút témaköréből választott állomás, vasút üzemi berendezés, vagy nyíltvonali részletet modellezzünk. A fantázia szerint készült modulokon is törekedni kell a magyar vasúti jelleg kialakítására.

Ajánlott kiállításon bemutatásra, hogy a modul úgy készüljön el, hogy a vágányzat, a villamos csatlakozások, az épületek, és a fűszőnyeg kész állapotban bemutatható legyen.

Kiállításokon állomások, fűtőházak, vonali rakodók építőjének gondoskodni kell azok üzemeltetéséről, vezérlő és üzemi táp ellátásáról.

Kiállítás rendezői a lehetőség szerint úgy tervezzék a modul asztalt, hogy az állomások körötti távolság hasonló hosszúságú, és 2000 mm –nél hosszabb legyen.

Digitális üzemnél a digitális jel a vontatási feszültségre van ültetve, ha erről üzemeltetünk bármilyen üzemi berendezést (sorompó, jelző, stb.) sínérintkezőn keresztül, az zavarhatja a digitális üzemet. A sínérintkező helyettesíthető infrával, reed-del stb.

A szabvány 3.1 pontjában a „összekapcsolását egyetlen vezetőszállá” azt jelenti, hogy a „D” és „É”-i sínszálakon külön-külön minden szakaszt össze kell kapcsolni egyetlen szállá.